Ангелы поют
Иконы и фрески

Сошествие во ад
Москва. Вторая половина XVI в.

Святой час уже наступил, и, когда земная Москва поднялась навстречу Воскресшему Христу и ждала Его в золотых огнями храмах, над этою зримою Москвой уже незримо стояла ополченная на молитву другая — небесная, вечная Москва.

Е. Поселянин
Медиа
Поделиться:
Главная
Пасхальные службы
Служба святой Пасхи Христовой

ПОЛУНОЩНИЦА

Ирмосы канона:

1. Волною морскою / скрывшаго древле / гонителя мучителя / под землею скрыша спасенных отроцы; / нo мы яко отроковицы, / Господеви поим, славно бо прославися.

[Бога,] Покрывшего в древности волною морскою преследовавшего мучителя (т.е фараона) дети спасенных погребли под землею; но мы, как тогда юные девы (Исх. 15, 20-21), воспоем Господу, ибо Он торжественно прославился.

3. Тебе на водах повесившаго / всю землю неодержимо, / тварь видевши на лобнем висима, / ужасом многим содрогашеся, / несть свят, разве Тебе, Господи, взывающи.

Тебе, Господи, взывающи. Тебя, повесившего на водах всю землю без опоры, тварь, увидев висящим на лобном месте, в великом ужасе трепетала, восклицая: “Нет Святого кроме Тебя, Господи”.

4. На кресте Твое Божественное истощание / провидя Аввакум ужасся, вопияше: / Ты сильных пресекл еси державу, Блаже, / приобщаяся сущим во аде, яко Всесилен.

Провидя Твое Божественное уничижение на кресте, Аввакум в изумлении взывал: “Ты ниспро­верг, Благий, могущество князей тьмы, сошедши к на­ходящимся в аду, как Всесильный”.

5. Богоявления Tвоего, Xpисте, / к нам милостивно бывшаго, / Исаиа свет видев невечерний, / из нощи утреневав, взываше: / вос­креснут мертвии, и востанут сущии во гробех, / и вси земнороднии возрадуются.

Исайя, пробудившись ночью и увидев не­меркнущий свет Твоего, Христе, Богоявления, милостиво бывшего для нас, восклицал: “Воскреснут мертвые, восстанут находящиеся в гробах и все живущие на земле возрадуются” (Ис. 26, 19).

6. Ят бысть, но не удержан / в персех китовых Иона: / Твой бо образ нося, / Страдавшаго, и погребению давшагося, / яко от чертога от зверя изыде; / приглашаше же кустодии, / хранящии суетная и ложная, / милость сию оставили есте.

Был поглощен, но не удержан во чреве кита Иона; ибо прообразуя Тебя, Христе, пострадавшего и погребенного, он вышел из зверя (Ион. 2, 1. 11), как из чертога, а к страже гроба Твоего взывал: “Вы, держащиеся суетного и ложного, утратили Сию Милость”.

Кондак, гл. 6:

Бездну заключивый, мертв зрится, и смирною и плащаницею обвился, во гробе полагается яко смертный Безсмертньй: жены же приидоша помазати Его миром, плачущия горько и вопиющия: сия суббота есть преблагословенная, в нейже Христос уснув, воскреснет тридневен.

Тот, Кто покорил бездну, имеет вид мертвого, будучи обвит смирной и плащаницей, и безсмертный в гроб полагается как смертный. Жены же пришли помазать Его миром, горько плача и восклицая: “Сия суббота — преблагословенная, когда Христос, уснув, воскреснет через три дня”.

7. Неизреченное чудо, / в пещи избавивый преподобныя отроки из пламене, / во гробе мертв бездыханен полагается, / во спасение нас поющих: / Избавителю Боже, / благословен еси.

Неизреченное чудо! Избавивший в печи от пламени благочестивых отроков полагается во гробе бездыханным мертвецом, для спасения нас, поющих: “Благословен Ты, Бог-Искупитель”.

8. Ужаснися, бояйся, небо / и да подвижатся основания земли: / се бо в мертвецех вменяется в вышних Живый, / и во гроб мал странноприемлется. / Егоже отроцы благословите, священницы воспойте, / людие превозносите во вся веки.

Содрогнись от страха небо и да поко­леблются основания земли, ибо вот причисляется к мертвым и в тесном гробе помещается Живущий на небесах, Которого, отроки, благословляйте; священники, воспевайте; люди, превозносите во все веки.

9. Не рыдай Мене, Мати, / зрящи во гробе; / Егоже во чреве без семене зачала еси Сына: / востану бо и прославлюся, / и вознесу со славою непрестанно яко Бог, / верою и любовию Тя величающия.

“Нe рыдай о Мне, Матерь, видя во гробе Сына, зачатого Тобою во чреве безсеменно, ибо Я вос­стану и прославлюсь и, как Бог, со славою вознесу непрестанно с верою и любовию величающих Тебя”.

Тропарь воскресный, глас 2:

Егда снизшел еси к смерти, Животе безсмертный,/ тогда ад умертвил еси блистанием Божества,/ егда же и умершия от преисподних воскресил еси,/ вся силы небесныя взываху:// Жизнодавче Христе Боже наш, слава Тебе.

Когда Ты, безсмертная Жизнь, снизошел к смерти, тогда сиянием Божества Ты умертвил ад; когда же Ты и умерших вывел из ада, все небесные силы восклицали: Жизноподатель, Христос Бог наш, слава Тебе.

И совершается Крестный ход вокруг храма с пением:

Стихира, гл. 6:

Bocкрeceниe Твое, Христе Спасе,/ ангели поют на небесех,/ и нас на земли сподоби // чистым сердцем Тебе славити.

Воскресение Твое, Христос Спаситель, воспевают Ангелы на небесах. Удостой и нас на земле чистым сердцем прославлять Тебя.

УТРЕНЯ

Иерей: Слава Святей, и Единосущней, и Животворящей, и Нераздельней Троице, всегда, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

И начинает иерей с прочими служители велегласно настоящий тропарь:

Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав (трижды).

Христос воскрес из мертвых, смертию победив смерть и находящимся в гробах (т.е. мертвым) даровав жизнь.

И лик поет тойже тропарь трижды.

Иерей глаголет стихи:

Стих 1: Да воскреснет Бог и расточатся врази Его.
Да восстанет (воскреснет) Бог и рассеются враги Его (Пс. 67, 2).

И на каждый стих поем тропарь Христос воскресе единожды.

Стих 2: Яко исчезает дым да исчезнут.
Как исчезает дым, так да исчезнут они (Пс. 67, 3).

Стих 3: Тако да погибнут грешницы от лица Божия, а праведницы да возвеселятся.
Так да погибнут грешники от лица Божия, а праведные да возвеселятся (Пс. 67, 3-4).

Стих 4: Сей день, егоже сотвори Господь, возрадуемся и возвеселимся в онь.
Вот день, который сотворил Господь; возрадуемся и возвеселимся в оный. (Пс. 117, 24).

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу.

И ныне, и присно, и во веки веков, Аминь.

Иерей поет:
Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ.

Лик допевает: И сущим во гробех живот даровав.

И отверзают двери и входят вси в церковь, поюще Христос воскресе.

Посем ектения великая: Миром Господу помолимся...

К А Н О Н

Песнь 1

Ирмос: Воскресения день,/ пpoсветимся людие,/ Пасха Господня, Пасха:/ от смерти бо к жизни,/ и от земли к небеси,/ Христос Бог нас приведе,// победную поющия.

Воскресения день, просветимся люди; Пасха, Господня Пасха, ибо от смерти к жизни и с земли на небо Христос Бог возвел нас, поющих побед­ную песнь.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

Очистим чувствия,/ и узрим неприступным светом воскресения,/ Христа блистающася,/ и “радуйтеся” рекуща,/ ясно да услышим,// победную поюще.

Очистим чувства и увидим Христа, сияющего неприступным светом воскресения, и, вос­певая победную песнь, да услышим ясно от Него: “Радуйтесь”.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

Небеса убо достойно да веселятся,/ земля же да ра­дуется,/ да празднует же миp,/ видимый же весь и невидимый:/ Хри­стос бо воста,// веселие вечное.

Небеса достойно да веселятся, земля да радуется и да празднует весь мир, видимый и невидимый, ибо восстал Христос — Веселие вечное.

Катавасия: Воскресения день...

На каждой песни, по катавасии — Христос воскресе заключительное трижды. Ектения малая, и возглас: Яко Твоя держава...

Песнь 3

Ирмос: Приидите, пиво пием новое,/ не от камене неплодна / чудодеемое,/ но нетления источник,/ из гроба одождивша Христа,// в немже утверждаемся.

Приходите, будем пить питие новое, не из безплодного камня чудесно изводимое (Числ. 20, 8-11), но источник безсмертия, произведенный из гроба Христом, на Котором мы утверждаемся.

Ныне вся исполнишася света,/ небо же и земля / и преисподняя:/ да празднует убо вся тварь / востание Христово,// в Немже утверждается.

Ныне все наполнилось светом: небо, земля и преисподняя; да празднует же вся тварь восстание Христа, на Котором она утверждена.

Вчера спогребохся Тебе, Христе,/ совостаю днесь / воскресшу Тебе,/ сраспинахся Тебе вчера:/ сам мя спрослави, Спасе,// во Царствии Твоем.

Вчера я по­гребался с Тобою, Христе, сегодня восстаю с Тобою Во­скресшим: я распинался вместе с Тобою вчера, про­славь же меня с Собою, Сам Ты, Спаситель, в Царстве Твоем.

Ектения малая, и возглас: Яко Ты еси Бог наш...

Ипакои, гл. 8:

Предварившия утро яже о Марии,/ и обретшия камень отвален от гроба, слышаху от Ангела:/ во свете присносущнем Сущаго,/ с мертвыми что ищете, яко человека;/ видите гробныя пелены, тецыте, и миpy проповедите,/ яко воста Господь, умертвивый смерть,// яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий.

Жены, пришедшие с Марией прежде солнца (до рассвета) и нашедшие камень отваленным от гроба, услыхали от Ангела: что вы ищите, как человека, среди мертвых Того, Кто живет в вечном свете? Посмот­рите на погребальные пелены и поспешите возвестить миру, что восстал Господь, умертвив смерть, ибо Он — Сын Бога, спасающего род человеческий.

Песнь 4

Ирмос: На Божественней стражи / Богоглаголивый Аввакум / да станет с нами,/ и покажет светоносна Ангела,/ яс­но глаголюща:/ днесь спасение миpy,/ яко воскресе Христос,// яко всесилен.

Пророк Божий Аввакум да станет с нами на Божественной страже (Авв. 2, 3) и покажет нам блистающего светом Ангела, громко говорящего: Сегодня спасение миру, ибо воскрес Христос, как Всемогущий.

Мужеский убо пол,/ яко разверзый девственную утробу,/ явися Христос, яко человек же;/ агнец наречеся,/ непоро­чен же, яко невкусен скверны:/ наша Пасха,/ и яко Бог истинен,// совершен речеся.

Христос — наша Пасха — явился во плоти, как мужеский пол, разверзший девственную утробу; как предлагаемый в пищу, Он назван Агнцем; как чуждый осквернения — непорочным (Исх. 12, 5); и как Истинный Бог, Он зовется совершенным.

Яко единолетный агнец,/ благословен­ный нам венец Христос,/ волею за всех заклан бысть:/ Пасха чисти­тельная,/ и па­ки из гроба красное // Правды нам возсия Солнце.

Благословенный наш венец, Христос, как однолетний Агнец, добровольно подвергся закланию, за всех очистительною Пасхою, и вновь воссиял нам из гроба -- красное Солнце Правды.

Ектения малая, и возглас: Яко благ и человеколюбец Бог еси...

Песнь 5

Ирмос: Утреннюем утреннюю глубоку,/ и вместо мира песнь принесем Владыце,/ и Христа узрим / Правды Солнце,// всем жизнь возсияюща.

Встанем рано утром и, вместо мира, при­несем Владыке хвалебную песнь и увидим Христа, — Солнце правды, — всех жизнью просвещающего.

Безмерное Твое благоутробие,/ адовыми узами содержими зряще,/ к свету идяху, Христе,/ веселыми ногами,// Пасху хваляще вечную.

Связанные узами ада, видя Твое безмерное милосердие, Христе, радостно устремились к свету с хвалами вечной Пасхе.

Приступим, свещеноснии,/ исходящу Христу из гроба яко жениху,/ и спразднуем любопразднственными чинми // Пасху Божию спасительную.

Пойдем со светильниками в руках навстречу Христу, выходящему из гроба, как Жениху, и радостно вместе с празднующими чинами Ангелов будем праздновать спасительную Божию Пасху.

Ектения малая, и возглас: Яко святися и прославися пречестное и великолепое имя Твое, Отца, и Сына, и Святаго Духа...

Песнь 6

Ирмос: Снизшел еси в преис­подняя земли,/ и сокрушил еси вереи вечныя, содержащия связанныя, Христе,/ и тридневен, яко от кита Иона,// воскресл еси от гpоба.

Ты сошел, Христе, в преисподние места зем­ли и сокрушил запоры вечные, содержавшие узников, и в третий день Ты, как Иона из кита (Ион. 2, 1. 11), воскрес из гроба.

Сохранив цела знамения Христе,/ воскресл еси от гроба,/ ключи Девы не вре­дивый в рождестве Твоем,/ и отверзл еси нам // райския двери.

Ты, Христе, не повредивший при рождении Тво­ем печать девства, восстал из гроба, сохранив целыми его печати, и открыл нам райские двери.

Спасе мой, живое же и нежертвенное заколение,/ яко Бог сам себе / волею привед Отцу,/ совоскресил еси всероднаго Адама,// воскрес от гроба.

Спаситель мой, живая и, как Бог, незаколаемая жертва, при­несши Себя, добровольно в жертву Отцу и воскресши из гроба, Ты воскресил с собою общего родоначальника Адама.

Ектения малая, и возглас: Ты бо еси Царь мира, и Спас душ наших...

Кондак, гл. 8:

Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне,/ но адову разрушил еси силу,/ и воскресл еси яко победитель, Христе Боже,/ женам мироносицам вещавый: радуй­теся,/ и твоим апостолом мир даруяй,// падшим подаяй воскресение.

Хотя Ты, безсмертный, и сошел во гроб, но уничтожил силу ада и воскрес победителем, Христе Боже, сказав женам-мироносицам: Ра­дуйтесь, и Твоим Апостолам даровав мир; падшим подавая воскресение.

Икос:

Еже прежде солнца, Солнце зашедшее иногда во гроб,/ предвариша ко утру,/ ищущия яко дне мироносицы девы,/ и друга ко друзей вопияху:/ о другини, приидите, вонями помажем тело живоносное и по­гребенное,/ плоть воскресившаго падшаго Адама, лежащую во гробе./ Идем, пот­щимся якоже волсви / и поклонимся, и принесем мира яко дары,/ не в пеленах, но в плащанице обвитому,/ и плачим, и возопиим:/ о Владыко, востани,// падшим подаяй воскресение.

Некогда девы-мироносицы еще до наступ­ления утра искали, как дневного света, Солнце, существовавшее прежде солнца и зашедшее в могилу. Они говорили одна другой: О, други, пойдемте, помажем благоуханиями тело, источающее жизнь и погребенное, лежащую во гробе плоть Того, Кто поднимает падшего Адама. Пойдем, поспешим, как волхвы, поклонимся и принесем в дар миро Обвитому не пеленами, а погре­бальным полотном; прольем слезы и воскликнем: вос­стань, Владыка, дающий воскресение падшим.

Воскресение Христово видевше,/ покло­нимся святому Господу Иисусу,/ единому безгрешному./ Кресту Твоему покланяемся Христе,/ и святое воскресение Твое поем и славим:/ Ты бо еси Бог наш,/ разве Тебе иного не знаем,/ имя Твое именуем./ Приидите вси вернии,/ поклонимся святому Хри­стову воскресению:/ се бо прииде Крестом радость всему миру./ Всегда благословяще Господа,/ поем воскресение Его:/ распятие бо претерпев,// смертию смерть разруши (трижды).

Воскресение Христово видя, поклонимся Святому Господу Иисусу, Одному Безгрешному. Поклоняемся Кресту Твоему, Христе, воспеваем и прославляем Твое Святое воскресение, ибо Ты Бог наш, кроме Тебя иного не знаем, имя Твое призываем. Приидите, все верные, поклонимся Святому Христову воскресению, ибо чрез Крест пришла радость всему миру. Всегда вос­хваляя Господа, будем воспевать воскресение Его, ибо Он, претерпев распятие, Своею смертью победил смерть.

Воскрес Иисус от гроба,/ якоже прорече,/ даде нам живот вечный,// и велию милость (трижды).

Иисус, воскреснув из гроба, как и предсказал, дал нам жизнь вечную и великую милость.

Песнь 7

Ирмос: Отроки от пещи избавивый,/ быв человек,/ страждет яко смертен,/ и страстию смертное,/ в нетления облачит благолепие,/ един благословен отцев Бог,// и препрославлен.

Избавивший отроков из печи (Дан. 3), сделавшись человеком, страдает, как смертный, и Своим страданием облекает смертное в красоту безсмертия. Это — Единый Благословенный Бог отцев и Препрославленный.

Жены с миры Богомудрыя / в след Тебе течаху:/ Егоже яко мертва со слезами искаху,/ поклонишася, радующияся живому Богу,/ и Пасху тайную // Твоим, Христе, учеником благовестиша.

Умудренные Богом жены спешили вслед Тебе с благоуханным миром. Но Кого они искали со сле­зами, как мертвого, Тому поклонились с радостью, как Живому Богу, и ученикам Твоим, Христе, возвестили таинственную Пасху.

Смерти празднуем умерщвление,/ адо­во разрушение,/ иного жития вечнаго начало,/ и играюще поем Виновнаго / — единаго благословеннаго отцев Бога // и препрославленнаго.

Мы празднуем умерщвление смерти, ада разрушение, начало другой, вечной жизни, и в восторге воспеваем Виновника, Единого Благословенного Бога отцев и Препрославленного.

Ектения малая, и возглас: Буди держава Царствия Твоего благословена и препрославлена...

Песнь 8

Ирмос: Сей нареченный и святый день,/ един суббот царь и господь,/ праздников праздник,/ и торжество есть торжеств:// в оньже благословим Христа во веки.

Этот знаменитый и святой день, главный и господствующий над всеми субботами, из праздников праздник и торжество из торжеств; в этот день будем благословлять Христа во веки.

Приидите, новаго винограда рождения,/ Божественнаго веселия,/ в нарочитом дни воскресения,/ Царствия Христова приобщимся,/ поюще Его,// яко Бога во веки.

Приидите, в славный день воскресения приоб­щимся нового виноградного плода, Божественного веселия, царства Христова, воспевая Его, как Бога, во веки.

Возведи окрест очи твои, Cиoнe, и виждь:/ се бо приидоша к тебе,/ яко Богосветлая светила,/ от запада, и севера, и моря,/ и востока чада твоя,// в тебe благословя­щая Христа во веки.

Возведи очи твои, Сион, вокруг себя посмотри: вот стеклись к тебе дети твои (Ис. 49, 18; 60, 4), как светила Самим Богом возженные, от запада, севера, юга и востока, бла­гословляющие в Тебе Христа во веки.

Ектения малая, и возглас: Яко благословися имя Твое, и прославися цар­ство Твое...

Песнь 9

На 9-й песни поем ирмос и тропари с припевами.

Диакон поет запев: Величит душа моя воскресшаго тридневно от гроба Христа жизнодавца.

Прославляет душа моя воскресшего в третий день из гроба Христа-Подателя жизни.

Ирмос: Светися, светися,/ новый Иepyсалиме:/ слава бо Господня / на тебе возсия,/ ликуй ныне,/ и веселися, Сионе! / Ты же, Чи­стая, красуйся, Богородице,// о востании Рож­дества Твоего.

Светись, светись, новый Иерусалим, ибо слава Господня воссияла над Тобою; торжествуй ныне и веселись, Сион (Ис. 60, 1-2); и Ты, Чистая Богородица, радуйся о воскресении Рожденного Тобою.

Запев: Христос — новая Пасха, жертва живая, Агнец Божий, вземляй грехи миpa.

Христос — новая Пасха, живая Жертва, Агнец Бо­жий, принявший грехи мира.

Тропарь: О Божественнаго, о любезнаго,/ о сладчайшаго Твоего гласа! / С нами бо неложно обещался еси быти / до скончания века, Христе:/ Егоже вернии,/ утверждение надежды // имуще, радуемся.

О, как Божественно, любезно и пресладостно Твое слово, Христе, Ты неложно обещался с нами быть до кончины века (Мф. 28, 20); имея это опорою надежды, мы, вер­ные, радуемся.

Запев: Магдалина Mapия притече ко гробу, и Христа видевши, яко вертоградаря вопрошаше.

Мария Магдалина прибежала ко гробу и, увидев Христа, ста­ла спрашивать Его, принявши за садовника.

Тропарь: О Пасха велия и священнейшая, Христе! / О Мудросте,/ и Слове Божий, и Сило! / Подавай нам / истее Тебе причащатися,/ в невечернем дни // Царствия Твоего.

О, Пасха великая и священней­шая, Христе. О, Премудрость, Слово Божие и Сила, удостой нас совершеннее приобщаться Тебя в вечно светлый день Твоего Царства.

Запев: Ангел вопияше Благодатней: чистая Дево, радуйся! И паки реку: радуйся! Твой Сын воскресе тридневен от гроба, и мертвыя воздвигнувый, людие веселитеся.

Ангел возгласил Благодатной: Чистая Дева, радуйся, и я повторяю: Радуйся, Твой Сын воскрес в третий день из гроба, во­скресивши мертвых. Люди торжествуйте.

Катавасия: Светися, светися...

Ектения малая, и возглас: Яко Тя хвалят вся силы небесныя, Отца, и Сына, и Святаго Духа, и Тебе славу возсылают, ныне и присно, и во веки веков.

Ексапостиларий (светилен):

Плотию уснув,/ яко мертв,/ Царю и Господи,/ тридневен воскресл еси,/ Адама воздвиг от тли,/ и упразднив смерть:/ Пасха нетления,// миpa спасение (трижды).

Плотию уснув, как смертный, Ты — Царь и Господь, воскрес в третий день, воскресив из тления Адама и упразднив смерть, Пасха безсмертия, мира спасение.

Стихиры на Хвалитех, гл. 1:

Всякое дыхание да хвалит Господа,/ хвалите Господа с небес,/ хвалите Его в вышних.// Тебе подобает песнь, Богу.

Хвалите Его вси ангели Его,/ хвалите Его вся силы Его.// Тебе подобает песнь, Богу.

Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по мно­жеству величествия Его.

Поем Твою, Христе, спасительную страсть,// и славим Твое воскресение.

Стихиры Пасхи:

Стих 1: Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его.

Пасха / священная нам днесь показася;/ Пасха нова святая;/ Пасха таинственная;/ Пасха всечестная;/ Пасха Христос Избавитель;/ Пасха непорочная;/ Пасха великая;/ Пасха верных:/ Пасха двери райския нам отверзающая:// Пасха всех освящающая верных.

Сегодня нам открылась Пасха священная, Пасха новосвятая, Пасха таинственная, Пасха всечестная, Пасха— Христос Избавитель, Пасха непорочная, Пасха великая, Пасха для верных, Пасха, двери райские нам открывающая, Пасха, освящающая всех верных.

Стих 2: Яко исчезает дым, да исчезнут.

Приидите / от видения жены благовестницы,/ и Сиону рцыте:/ приими от нас ра­дости благовещения / воскресе­ния Христова;/ красуйся, ликуй,/ и радуйся, Иерусалиме,/ Царя Христа узрев из гроба,// яко жениха происходяща.

Идите после видения, жены-благовестницы, и ска­жите Сиону: приими от нас радостную и благую весть о воскресении Христовом. Веселись, ликуй, и радуйся, Иерусалим, увидев Царя-Христа, выходящим из гроба, как Жениха.

Стих 3: Тако да погибнут грешницы от лица Божия, а праведницы да возвеселятся.

Мироносицы жены,/ утру глубоку / представша гробу Жизнодавца,/ обретоша Анге­ла / на камени седяща,/ и той, провещав им,/ сице глаголаше:/ что ищете живаго с мертвыми;/ что плачете нетленнаго во тли;// шедше проповедите учеником Его.

Мироносицы-жены, ранним утром прибежавшие ко гробу Подателя жизни, нашли Ангела, сидящего на камне, и он обратился к ним с такими словами: Что вы ищите Живого между мертвыми, что вы оплакиваете Нетленного, как бы предавшегося тлению. Возвратившись, возвестите ученикам Его.

Стих 4: Сей день, егоже сотвори Господь, возрадуемся и возвеселимся в онь.

Пасха красная!/ Пасха!/ Господня Пасха!/ Пасха всечестная нам возсия!/ Пасха!/ Радо­стию друг друга обымем./ О Пасха!/ избавление скорби,/ ибо из гроба днесь,/ яко от чертога / возсияв Христос,/ жены радо­сти исполни, глаголя:// проповедите апо­столом.

Пасха красная (красивая)! Пасха — Господня Пасха — Пасха всечестная воссияла нам. Пасха! Радостно друг друга обнимем. О, Пасха! Избавление от скорби, ибо сегодня Христос сияющим вышел из гроба, как из брачного чертога, и жен исполнил радости словами: Возвестите Апостолам.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.

Bocкpeсения день,/ и просветимся торжеством,/ и друг друга обымем,/ рцем, братие,/ и ненавидящим нас:/ простим вся воскресением,/ и тако возопиим:/ Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав.

Воскресения день! Просветимся торжеством и друг друга обнимем; скажем и ненавидящим нас: Братья, простим все ради воскресения, и воскликнем так: Христос воскрес из мертвых, смертью победив смерть и находящимся в гробах даровав жизнь.

И поем Христос воскресе трижды и многажды: вси целуют друг друга.

Иже во святых отца нашего Иоанна Златоустаго
СЛОВО ОГЛАСИТЕЛЬНОЕ
во святую и великую неделю Пасхи

Кто благочестив и Боголюбив — насладись ныне сим прекрасным и радостным торжеством! Кто слуга благоразумный — войди, радуясь, в радость Господа своего! Кто потрудился, постясь, — прими ныне динарий! Кто работал с первого часа — получи ныне заслуженную плату! Кто пришел после третьего часа — с благодарностью празднуй! Кто достиг только после шестого часа — нисколько не сомневайся, ибо и ничего не теряешь! Кто замедлил и до девятого часа — приступи без всякого сомнения и боязни! Кто же подоспел прийти лишь к одиннадцатому часу — и тот не страшися своего промедления! Ибо щедр Домовладыка: принимает последнего, как и первого; ублажает пришедшего в одиннадцатый час так же, как и трудившегося с первого часа; и последнего одаряет, и первому воздает достойное; и тому дает, и этому дарует; и деяние принимает, и намерение приветствует; и труд ценит, и расположение хвалит.

Итак, все — все войдите в радость Господа своего! И первые, и последние, примите награду; богатые и бедные, друг с другом ликуйте; воздержные и безпечные, равно почтите этот день; постившиеся и непостившиеся, возвеселитесь ныне! Трапеза обильна, насладитесь все! Телец упитанный, никто не уходи голодным! Все насладитесь пиром веры, все воспримите богатство благости!

Никто не рыдай о своем убожестве, ибо для всех настало Царство! Никто не плачь о своих грехах, потому что из гроба воссияло прощение! Никто не бойся смерти, ибо освободила нас Спасова смерть! Объятый смертью, Он угасил смерть. Сошед во ад, Он пленил ад и огорчил того, кто коснулся Его плоти.

Предвосхищая сие, Исаия воскликнул: «Ад огорчился, встретив Тебя в преисподних своих». Огорчился ад, ибо упразднен! Огорчился, ибо осмеян! Огорчился, ибо умерщвлен! Огорчился, ибо низложен! Огорчился, ибо связан! Взял тело, а прикоснулся Бога; принял землю, а нашел в нем небо; взял то, что видел, а подвергся тому, чего не ожидал!

Смерть! где твое жало?! Ад! где твоя победа?!

Воскрес Христос, и ты низвержен! Воскрес Христос, и пали демоны! Воскрес Христос, и радуются ангелы! Воскрес Христос, и торжествует жизнь! Воскрес Христос, и никто не мертв во гробе! Ибо Христос, восстав из гроба, — первенец из умерших. Ему слава и держава во веки веков! Аминь.

Тропарь свт. Иоанну Златоустому, гл. 8:

Уст твоих якоже светлость огня, возсиявши благодать, вселенную просвети:/ не сребролюбия мирови сокро­вища сниска,/ высоту нам смиренномудрия показа,/ но твоими словесы наказуя, отче Иоанне Злато­усте,// моли Слова Христа Бога, спастися душам нашим.

Из уст твоих, как свет огня, воссиявшая благодать просветила вселенную, не сокровище сребролюбия приобрела она миру, но показала нам высоту твоего смиренномудрия. Отче Иоанна Златоусте, уча нас своими писаниями, моли Слово — Христа Бога — о спасении душ наших.

Посем ектении: Помилуй нас Боже... Исполним утреннюю молитву нашу Господеви...

Премудрость.

Лик: Благослови.

Иерей: Сый благословен Христос Бог наш...

Лик: Аминь. Утверди Боже...

Иерей: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ.

Лик: И сущим во гробех живот даровав.

Иерей глаголет отпуст: Христос, воскресый из мертвых, смертию смерть поправый, и сущим во гробех живот даровавый, истинный Бог наш, молитвами пречистыя Своея Матере и всех святых, помилует и спасет нас, яко благ и человеколюбец.

И глаголет иерей трижды Христос воскресе. Люди отвечают Воистину воскресе.

И поем заключительное Христос воскресе трижды.

И нам дарова живот вечный,/ покланяемся Его тридневному воскресению.

И нам Он (Христос) даровал жизнь вечную, поклоняемся Его тридневному воскресению.

ЧАСЫ

Наченшу иерею: Благословен Бог наш... Лик: Аминь. Христос воскресе трижды.

Глас 6:

Воскресение Христово видевше,/ поклонимся святому Господу Иисусу,/ единому безгрешному./ Кресту Твоему покланяемся Христе,/ и святое воскресение Твое поем и славим:/ Ты бо еси Бог наш,/ разве Тебе иного не знаем,/ имя Твое именуем./ Приидите вси вернии,/ поклонимся святому Христову воскресению:/ се бо прииде Крестом радость всему миру./ Всегда благословяще Господа,/ поем воскресение Его:/ распятие бо претерпев,// смертию смерть разруши (трижды).

Перевод см. выше.

Глас 8:

Предварившия утро яже о Марии,/ и обретшия камень отвален от гроба, слышаху от Ангела:/ во свете присносущнем Сущаго,/ с мертвыми что ищете, яко человека;/ видите гробныя пелены, тецыте, и миpy проповедите,/ яко воста Господь, умертвивый смерть,// яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий.

Перевод см. выше.

Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне,/ но адову разрушил еси силу,/ и воскресл еси яко победитель, Христе Боже,/ женам мироносицам вещавый: радуйтеся,/ и твоим апостолом мир даруяй,// падшим подаяй воскресение.

Перевод см. выше.

Во гробе плотски, во аде же с душею яко Бог,/ в раи же с разбойником, и на престоле был еси, Христе, со Отцем и Духом,// вся исполняяй неописанный.

Христе, Ты, как Бог, был во гробе — плотию, в аду — душою, в раю — с разбойником, и на престоле — со Отцем и святым Духом, все наполняя, как Вездесущий.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу:/ Яко живоносец, яко рая краснейший,/ воистину и чертога всякаго царскаго показася светлейший, Христе, гроб Твой,// источник нашего воскресения.

Слава: Христе, Твой гроб, как носитель жизни, явился поистине прекраснее рая и светлее всякого царского чертога: он источник нашего воскресения.

И ныне и присно и во веки веков, аминь:/ Вышняго освященное Бо­жественное селение, радуйся:/ Тобою бо дадеся радость, Богородице, зовущым:// благословена Ты в женах еси, всенепорочная Владычице.

И ныне: Освященное Божественное жилище Всевышнего, радуйся, ибо чрез Тебя, Богородица, подана радость взывающим: Благословенна Ты между женами, Всенепорочная Владычица.

Господи, помилуй (3),/ Господи, помилуй (3),/ Господи, помилуй (3),/ Господи, помилуй (3).

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу;/ и ныне и присно и во веки веков, аминь.

Честнейшую херувим и славнейшую без сравнения серафим,/ без истления Бога Слова рождшую,/ сущую Богородицу Тя величаем.// Именем Господним благослови, отче.

Иерей: Молитвами святых отец наших...

Лик: Аминь. Христос воскресе из мертвых (3). Слава, и ныне. Господи помилуй (3). Благослови.

Иерей глаголет отпуст часа.

БОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТУРГИЯ

Иерею возгласившу: Благословено Царство... Лик поет Аминь.

Иерей поет в алтаре Христос Воскресе трижды. Лик также поет Христос воскресе трижды. Иерей поет стихи, лик — Христос воскресе на каждый стих. Далее Великая ектения.

Антифон 1 (Псалом 65):

Стих 1: Воскликните Господеви вся земля,/ пойте же имени Его, дадите сла­ву хвале Его.

Воскликните Богу, вся земля. Пойте славу имени Его; воздайте славу, хвалу Ему (Пс. 65, 1-2).

Припев: Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.

Стих 2: Рцыте Богу: коль страшна дела Твоя,/ во множестве силы Твоея солжут Тебе врази Твои.

Скажите Богу: как страшен Ты в делах Твоих. По множеству силы Твоей, покорятся Тебе враги Твои (Пс. 65, 3).

Припев.

Стих 3: Вся земля да поклонится Тебе, и поет Тебе,/ да поет же имени Твоему, Вышний.

Вся земля да поклонится Тебе и поет Тебе, да поет имени Твоему, Вышний (Пс. 65, 4).

Припев.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу,/ и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Припев.

Антифон 2 (Псалом 66):

Стих 1: Боже ущедри ны и благо­слови ны,/ просвети лице Твое на ны, и помилуй ны.

Боже, будь милостив к нам и благослови нас; освети нас лицом Тво­им и помилуй нас (Пс. 66, 2).

Припев: Спаси нас, Сыне Божий,/ воскресый из мертвых, поющия Ти: аллилуиа.

Стих 2: Да познаем на земли путь Твой,/ во всех языцех спасение Твое.

Да познаем на земле путь Твой, во всех народах спасение Твое (Пс. 66, 3).

Припев.

Стих 3: Да исповедятся Тебе людие, Боже,/ да исповедятся Тебе людие вси.

Да восхвалят Тебя народы, Боже, да восхвалят Тебя народы все (Пс. 66, 4).

Припев.

Слава, и ныне:

Единородный Сыне.

Антифон 3 (Псалом 67)

Чтец глаголет стих 1:

Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, и да бежат от лица Его ненавидящии Его.

Лик: Христос воскресе единожды.

Стих 2: Яко исчезает дым да исчезнут, яко тает воск от лица огня.

Стих 3: Тако да погибнут грешницы от лица Божия, а праведницы да возвеселятся, да воз­радуются пред Богом.

Диакон: Премудрость прости. В церквах благословите Бога, Го­спода от источник Израилевых.

В собраниях благословите Бога Господа, вы от потомства Израилева (Пс. 67; 27).

Лик: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав единожды.

Предварившия утро яже о Марии,/ и обретшия камень отвален от гроба, слышаху от Ангела:/ во свете присносущнем Сущаго,/ с мертвыми что ищете, яко человека;/ видите гробныя пелены, тецыте, и миpy проповедите,/ яко воста Господь, умертвивый смерть,// яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий.

Жены, пришедшие с Марией прежде солнца (до рассвета) и нашедшие камень отваленным от гроба, услыхали от Ангела: что вы ищите, как человека, среди мертвых Того, Кто живет в вечном свете? Посмот­рите на погребальные пелены и поспешите возвестить миру, что восстал Господь, умертвив смерть, ибо Он — Сын Бога, спасающего род человеческий.

Слава, и ныне:

Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне,/ но адову разрушил еси силу,/ и воскресл еси яко победитель, Христе Боже,/ женам мироносицам вещавый: радуйтеся,/ и твоим апостолом мир даруяй,// падшим подаяй воскресение.

Хотя Ты, безсмертный, и сошел во гроб, но уничтожил силу ада и воскрес победите­лем, Христе Боже, сказав женам-мироносицам: Ра­дуйтесь, и Твоим Апостолам даровав мир; падшим по­давая воскресение.

Вместо Трисвятаго: Елицы во Христа крестистеся, во Христа облекостеся. Аллилуиа.

Вы, кто крестились во Христа, — облеклись во Христа. Аллилуиа.

Прокимен, гл. 8:

Сей день, егоже сотвори Господь,/ возрадуемся и возвеселимся в онь.

Вот день, который сотворил Господь: возрадуемся и возвеселимся в оный (Пс. 117, 24).

Стих: Славьте Господа, ибо Он благ, ибо во век милость Его. (Пс. 117, 29).

И прочее по чину Литургии свт. Иоанна Златоустаго.

Вместо же «Достойно» поем:

Ангел вопияше Благодатней: чистая Дево, радуйся! И паки реку: радуйся! Твой Сын воскресе тридневен от гроба, и мертвыя воздвигнувый, людие веселитеся.

Светися, светися, новый Иepyсалиме: слава бо Гос­подня на тебе возсия. Ликуй ныне, и веселися Сионе! Ты же, Чи­стая, красуйся, Богородице, о востании Рож­дества Твоего.

Ангел возгласил Благодатной: Чистая Дева, радуйся, и я повторяю: Радуйся, Твой Сын воскрес в третий день из гроба, во­скресивши мертвых. Люди торжествуйте.

Светись, светись, новый Иерусалим, ибо слава Господня воссияла над Тобою; торжествуй ныне и веселись, Сион (Ис. 60, 1-2); и Ты, Чистая Богородица, радуйся о воскресении Рожденного Тобою.

Причастен:

Тело Христово приимите, источника безсмертнаго вкусите.

Перед причащением иерей: Со страхом Божиим и верою приступите.

Лик: Христос воскресе из мертвых единожды.

По причащении иерей: Спаси Боже люди твоя...

Лик: Христос воскресе из мертвых единожды.

Иерей: Всегда ныне и присно...

Лик: Аминь. Христос воскресе из мертвых единожды.

По заамвонной молитве лик поет Аминь и освящается артос.

Вместо «Буди имя Господне» лик: Христос воскресе из мертвых трижды.

Иерей: Благословение Господне на вас...

Лик: Аминь.

Иерей: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ.

Лик: И сущим во гробех живот даровав.

И иерей глаголет отпуст.

Лик поет конечное Христос во­скресе трижды.

И нам дарова живот вечный, покланяемся Его тридневному воскресению.

И нам Он (Христос) даровал жизнь вечную, поклоняемся Его тридневному воскресению.

© Князь-Владимирский собор, Санкт-Петербург, 2003. Публикуется с разрешения издателя.

О сайте | Фотогалереи | Вопрос священнику | О Пасхе Христовой | Христос Воскресе! | Святые отцы о Пасхе | Как праздновать Пасху? | Что подарить на Пасху? | Пасхальные песнопения | Поздравительные открытки | Пасхальный пир | Пасха в литературе | Знаменитые храмы Воскресения Христова | Детская страничка | Пасхальное Евангелие | Пасхальные службы | Пасхальные проповеди | Об изображении Воскресения Христова | Фотогалереи | Обои для рабочего стола | Заставки для мобильных телефонов | Рингтоны | Медиа | Наши проекты | Пасхалия | Иконы и фрески | Пасхальные послания | Новости | Соборная площадь | Редакция сайта | Магазин

© 2006—2013 Пасха.ру
Материалы сайта разрешены для детей, достигших возраста двенадцати лет Условия использования

Если вы обнаружили ошибку в тексте, сообщите нам об этом.
Выделите мышкой область текста и нажмите Ctrl+Enter.
Яндекс.Метрика